poniedziałek, 10 października 2016

Hip hopowe teksty jako głos pokolenia



      Temat mojej prezentacji maturalnej to „Hip hopowe teksty jako głos pokolenia.” – a więc analiza tekstów piosenek tego gatunku w kontekście obecnej generacji młodzieży. Hip-hop to głównie rapowanie, czyli rodzaj ekspresji wokalnej polegający na rytmicznym wypowiadaniu słów i ich rymowaniu. Materiałem badawczym mojej pracy są teksty piosenek polskich wykonawców hip-hopowych , które poprzez charakterystyczny język i styl odsłaniają obraz otaczającego nas świata. Poprzez wybrane przeze mnie utwory do  tematu mojej pracy postaram się ukazać nie tylko  szeroki zakres nurtu muzycznego, który mnie interesuje, ale także zamysły twórców do konkretnego posługiwania się słowem, językiem i manipulowaniem środkami  do wypowiedzenia swoich myśli w utworze. Pozwolę sobie również  na postawienie tezy, że większość prezentowanych prze ze mnie tekstów  posiada walory artystyczne i można je nazwać sztuką.

      Pierwszym tekstem, jaki omówię będzie tekst piosenki O.S.T.R o tytule  „Kochana Polsko”. Utwór ten  traktuje o ojczyźnie polskiej i wyraża silny związek emocjonalny z krajem i poczucie tożsamości narodowej. Pomimo tego autor jednak nie idealizuje tego miejsca, dostrzega w nim wady, opisuje nędzę  mieszkańców blokowiska, szarzyznę ludzi oraz rządzącą machinę, a wśród niej polityków, którzy kłamią a także ludzi dążących tylko do pieniędzy. Biedniejsi  są bardziej prawdziwi, ponieważ ich naczelną wartością jest szczerość. Bogaci to ludzie fałszywi, ich słowa nie odzwierciedlają ich czynów. Słowo „polityka” ma wydźwięk pejoratywny, generuje kłamstwo i nieszczerość.  Politycy są określani w języku hip-hopowym mianem „Judaszy”.  W utworze można dostrzec dużą ilość rymów, co jest charakterystyczne dla stylu piosenek hip-hopowych. Ich wartość artystyczna jest jednak marna, często rymy są najprostsze, tak zwane „częstochowskie” . Przykładem mogą być : „nasze- Jedaszem” lub „Wedel-Eden” .  Jednak w tekście pojawia się także piękny fragment liryczny :
„Gdy szare twarze w deszczu mokną
Wiem, że pokażesz mi coś, co dojść do szczęścia da mi
Rozjaśni sekret schowany między alejami’’
Fragment ten ma swoiste przesłanie, że pomimo blokowisk, które spowija bieda pojawia się  nadzieja na lepsze życie. Wartościami, które pomogą przekroczyć niski status ekonomiczny i „unieść ponad obłokami” są praca, ambicja, upór w dążeniu do celu i szacunek dla osiedlowych korzeni. 

Utwór „Kochana Polsko ma swoiste przesłanie, niesie nadzieję, że sytuacja w kraju zmieni się na lepsze. Autor neguje przesadną wartość pieniądza i krytykuje dążenie do kariery po trupach. Cały tekst napisany jest prostym językiem, pojawia się w nim także kilka wulgaryzmów, które możne wytłumaczyć tym, że dzięki takiemu zabiegowi może trafić do zbuntowanej młodzieży, podnieść ją na duchu i dać nadzieję na lepszą przyszłość.

Powrót na Górę